Wat Is Een Luchtcompressor? Alle Informatie Die Je Nodig Hebt

Wat is het werkingsprincipe van een luchtcompressor? Een simpele (en veelvoorkomende) vraag, maar het antwoord is iets ingewikkelder dan je denkt. Daarom hebben we de tijd genomen om dit artikel te schrijven waarin we verschillende onderwerpen in detail uitleggen om je een volledig beeld te geven van hoe een luchtcompressor echt werkt. .

Hoe werkt een luchtcompressor?

Een luchtcompressor is een waardevol apparaat voor iedereen die in een werkplaats werkt. De pneumatische gereedschappen zijn geweldig. Pneumatisch gereedschap is lichter en compacter dan elektrisch omdat het op perslucht werkt in plaats van op een elektrische motor. Daarnaast zijn pneumatisch gereedschap veel duurzamer. Pneumatisch gereedschap is zeer betrouwbaar. Er zijn geen borstels of condensatoren die vervangen kunnen worden. Ook de levensduur van een motor is beperkt. Het pneumatisch gereedschap is een basisgereedschap dat gebruikmaakt van basistechnologie en, indien goed onderhouden, langer meegaat dan alle andere elektrische gereedschappen.

Een luchtcompressor wordt door veel professionals en amateurs gebruikt om hout, beton of andere materialen te verven. Er is geen andere optie voor dit soort toepassingen. Een luchtcompressor is een essentieel onderdeel van hogedrukspuitsystemen. Draagbare compressoren zijn erg populair bij aannemers omdat ze perslucht leveren voor een verscheidenheid aan gereedschappen op elk werkterrein.

Pneumatische gereedschappen gebruiken allemaal de latente energie van perslucht als hun krachtbron. Dit is in feite een overdracht van energie van een elektromotor of een gasmotor.

Een van de grootste voordelen van pneumatisch gereedschap is het hoge koppel dat ze leveren. Ze genereren ook niet de warmte die afkomstig is van een elektromotor. Dit betekent dat wanneer een pneumatisch gereedschap onder extreme omstandigheden werkt, de extra belasting die erop wordt uitgeoefend, niet zal leiden tot oververhitting van het gereedschap.

Omdat een luchtcompressor een integraal onderdeel is van de pneumatische technologie, is het een goed idee om ze te begrijpen. Dus, hoe werkt een luchtcompressor eigenlijk?

De technologie achter luchtcompressoren

Terwijl sommige luchtcompressoren een waaierpomp gebruiken om de lucht te comprimeren, gebruiken de meeste zuigertechnologie. Een compressor die een heen en weer gaande zuiger gebruikt, werkt op vrijwel dezelfde manier als een verbrandingsmotor. Net als in een gasmotor zijn er een paar basiscomponenten waaruit een zuigerluchtcompressor bestaat: een krukas; drijfstang; cilinder; zuiger en klepkop.

De krukas wordt aangedreven door een elektromotor, hoewel sommige compressoren een gas- of dieselmotor kunnen gebruiken. De drijfstang trekt de zuiger omhoog en omlaag in de cilinder terwijl de as draait. De klepkop heeft twee kleppen, een inlaat en een uitlaat. Er zijn twee effecten die worden veroorzaakt door de beweging van de zuigers.

Tijdens de neerwaartse slag ontstaat er een vacuüm in je hoofd. Tijdens de neerwaartse slag wordt een inlaatklep geopend en kan lucht in dit vacuüm worden gepompt. De zuiger duwt tegen de zuiger en comprimeert de lucht. Tijdens deze compressieslag gaat een uitlaatklep open om de lucht in een compressietank te laten stromen. Elke slag dwingt meer lucht in de tank, waardoor de druk toeneemt.

VIDEO

Smering Voor Luchtcompressoren

De cilinder van de compressor moet worden gesmeerd, net als de motor van uw auto. Luchtcompressoren gebruikten olie om hun zuigers te smeren. Olievrije smering is tegenwoordig heel gewoon. Een zuiger verplaatst olie om een compressor te smeren. Om de cilinder te smeren, wordt deze olie op de wanden gespoten. Ondanks het gebruik van zuigerveren die voorkomen dat olie de klepkop binnendringt, worden microscopisch kleine oliedeeltjes erdoor geduwd en vermengd met de lucht die wordt samengeperst.

Deze olie kan in sommige gevallen gunstig zijn, hoewel er gevallen zijn waarin olie in de lucht een negatief effect heeft. De perslucht bevat olie die gebruikt kan worden om pneumatisch gereedschap te smeren. Olie in perslucht kan sommige gereedschappen nadelig beïnvloeden, waaronder spuitpistolen die verf gebruiken.

Olie remt het vermogen van verf om aan een oppervlak te hechten. Er zijn filtratiesystemen om olie uit de perslucht te verwijderen. Compressoren die geen oliesmering gebruiken, zullen echter het probleem van luchtverontreiniging door olie elimineren. Deze compressoren zijn behandeld met een smeermiddel met een lange levensduur, vaak op siliconenbasis. Oliegesmeerde compressoren zijn duurzamer omdat de olie kan worden vervangen. Dit vereist een onderhoudsprogramma, maar zorgt ervoor dat de zuiger gedurende de levensduur van de machine goed gesmeerd blijft.

Compressoren die geen olie gebruiken, zijn afgedicht en het smeermiddel kan niet worden ververst of bijgevuld, dit betekent dat de levensduur van de compressor beperkt is tot de effectieve levensduur van het gebruikte smeermiddel. Ondanks dat olievrije smering minder duurzaam is, geven velen de voorkeur aan dit systeem omdat er geen risico is op olieverontreiniging in de lucht en het niet nodig is om het oliepeil te controleren of de olie te verversen, waardoor er minder tijd aan onderhoud wordt besteed.

VIDEO

Luchtkwaliteit

We hebben al gekeken naar de aanwezigheid van olie in de perslucht en dit kan een positief of negatief effect hebben, afhankelijk van de beoogde toepassing. Er zijn enkele verontreinigingen in de lucht die altijd moeten worden vermeden.

Pneumatisch gereedschap kan worden beschadigd door stof en andere vaste deeltjes. Als het gaat om verf en andere spuittoepassingen, zullen deeltjes in de lucht leiden tot een inferieur resultaat. Om te voorkomen dat er stof in de compressortank komt, is een luchtfilter gemonteerd op de luchtinlaat van de compressor. Er zijn veel soorten filters beschikbaar. Sommige fabrikanten gebruiken eenvoudige filters, terwijl andere luchtfilters van industriële kwaliteit gebruiken. Indien nodig is het mogelijk om achteraf een efficiënter luchtfiltratiesysteem aan te brengen. Professionele spuitcabines gebruiken meestal gespecialiseerde, meertraps luchtfiltratiesystemen om resultaten van de hoogste kwaliteit te garanderen.

Water is een andere factor die schadelijk is voor zowel de verfkwaliteit als de duurzaamheid van de meeste pneumatische gereedschappen. Een luchtcompressor creëert warmte, zowel door de motor als door de wrijving van de bewegende zuiger. De hitte leidt tot verhoogde verdamping en condensatie van watermoleculen in de lucht. Het water bezinkt op de bodem van een tank wanneer de lucht in de compressortank afkoelt. Naarmate het water in de tank toeneemt, zal het zich vermengen met de lucht die de tank verlaat.

Sommige luchtcompressoren gebruiken koelvinnen om de lucht te koelen voordat deze de tank binnenkomt. De koelribben zullen condensatie verminderen, maar niet volledig. Alle compressortanks zijn voorzien van een aftapkraan aan de onderkant van de tank om het water dat zich erin verzamelt af te voeren. Een luchtuitlaat kan worden voorzien van een waterslot. Dit maakt gebruik van een venturi-effect om het water dat in de perslucht is gesuspendeerd naar een reservoir aan de onderkant van de sifon te trekken, waardoor wordt voorkomen dat het water de pijp binnendringt die naar het gereedschap leidt dat u gebruikt.

Waterophoping is onvermijdelijk. De tank kan echter worden beheerd. De tank zal nog regelmatig geleegd moeten worden. De looptijd van de compressor en het koelsysteem van de luchtinlaat bepalen hoe vaak de tank moet worden geleegd. Doordat de tank groter is, zal er minder water in staan en hoeft er minder vaak geleegd te worden.

Volume En Druk Van De Compressor

Er zijn veel manieren waarop pneumatisch gereedschap kan worden gebruikt. Sommige pneumatische apparatuur heeft HVLP (High Volume Low Pressure) nodig, andere gebruiken Low Volume Low Pressure (LVLP). Dit zijn meestal spuitpistolen. Orbitaal pneumatisch gereedschap varieert in druk en de volumevereisten, afhankelijk van het vermogen of de grootte van het gereedschap. Met verstelbare kleppen kunt u het volume en de druk van het pneumatische gereedschap aanpassen. De meeste gereedschappen werken op 60 PSI of 90% druk.

De luchtcompressor produceert kubieke voet per minuut (CFM). Dit geeft aan hoeveel kubieke voet lucht er per minuut in de tank wordt geperst. De hoogste CFM-snelheid wordt bereikt door een grote zuiger en een krachtige motor. De grootte van uw tank kan een aanzienlijke invloed hebben op de prestaties van pneumatisch gereedschap. Zelfs als een compressor een laag luchtvolume produceert, kan dit worden gecompenseerd door een grotere tank te gebruiken. Een hoog volume perslucht in de tank betekent dat het langer duurt voordat de druk in de tank is gedaald. Om de hoeveelheid opgeslagen perslucht te vergroten, is het eenvoudig om tanks aan de uitlaat toe te voegen.

Elke compressor is uitgerust met een drukschakelaar, die het starten en stoppen van de compressiepomp regelt. Dit is een veerbelaste schakelaar. De tank heeft een klep die lucht naar de schakelaar leidt. Naarmate de druk in de tank toeneemt, zal de veer samendrukken. De veer is verbonden met een hendel die een schakelaar opent of sluit. Het is gekalibreerd om een boven- en onderdruk in te stellen. De schakelaar wordt geopend en de stroomtoevoer naar de motor wordt onderbroken wanneer de veer wordt samengedrukt tot de maximale druk (meestal 120PSI-125PSI). Als er lucht uit de tank komt, wordt de veer gedecomprimeerd totdat deze de minimale druk bereikt (meestal 90 PSI 95 PSI). Wanneer de tankdruk dit punt bereikt, zal de schakelaar sluiten en zal de motor van stroom worden voorzien.

Bij de uitlaat van sommige luchtcompressoren zal een regelaar worden geïnstalleerd. Hiermee kunt u de druk die de tank binnenkomt aanpassen. Deze compressoren hebben twee manometers, één om de tankdruk aan te geven en één om de druk op de uitgangsleiding aan te geven. In het geval van een storing in de drukschakelaar, hebben compressoren een veiligheidsuitschakeling. Als de druk in de tank het maximale veiligheidspunt overschrijdt, wordt de stroom uitgeschakeld. Dit gaat meestal gepaard met een overdrukventiel dat opent en lucht uit de tank laat ontsnappen totdat het een veilig niveau bereikt.

Compressor Maten

Voor licht werk kunnen compressoren klein en draagbaar zijn. Een handcompressor kan alleen voldoende perslucht leveren om een klein nietpistool of schiethamer aan te drijven. De industriële compressoren kunnen groot genoeg zijn om bijna onbeperkte hoeveelheden pneumatisch gereedschap te gebruiken. Draagbare opties zijn ook verkrijgbaar in verschillende maten.

Draagbare luchtcompressoren zijn erg populair bij aannemers en thuisgebruikers die niet veel ruimte hebben. Sommige draagbare compressoren kunnen worden geclassificeerd als stille luchtcompressoren. Hoewel ze niet helemaal stil zijn, zijn deze compressoren stil genoeg om in een afgesloten ruimte te gebruiken. De geluidsniveaus van stille luchtcompressoren zijn meestal laag genoeg om een gesprek met een normale spreekstem niet te verstoren.

De grootte van de compressor is belangrijk. Het moet draagbaar zijn en geschikt zijn voor het type of de hoeveelheid pneumatisch gereedschap dat wordt gebruikt. Spuitpistolen moeten op een constante druk worden gehouden. Een drukval kan de kwaliteit en duurzaamheid van de verf negatief beïnvloeden. Spuiten kan het beste in grotere tanks. Dit zorgt voor een geleidelijke daling van de druk als de lucht wordt vrijgegeven. Lage CFM-compressoren kunnen vertragingen in uw werktijd veroorzaken, omdat u moet wachten tot de druk is opgebouwd voordat u grote hoeveelheden lucht kunt spuiten.

We hopen dat je nu een beter begrip hebt van luchtcompressoren en hoe ze werken, en de volgende persoon op een feest vraagt: hoe werkt een luchtcompressor? U kunt ze met vertrouwen beantwoorden.